уторак, 16. јун 2009.

Gde prestaje privatnost?

Nedavno je jedan veoma ružičasti trač-sajt objavio privatne fotografije jednog scenariste koji je u skorije vreme dobio Oskara. Oskarovac je reagovao, izjavivši kako je žalosno što treće osobe pokušavaju da profitiraju od materijala koji je sasvim jasno privatan. Od pomenutog tabloid(ičar)a dobio je odgovor da ne treba da se slika/snima u toku seksa, ako ne želi da dođe u takvu situaciju.
To me odmah podsetilo na neke situacije koje smo imali ovde kod nas - Severina i Suzana Mančić x 2 (u tim slučajevima sam takođe smatrao da je užasno jadno objavljivati tako nešto).
Mislim da se svi slažemo oko toga da ono šta radimo u svojoj spavaćoj sobi (ili gde već) predstavlja naše osnovno pravo i da nikome ne može biti dozvoljeno da o tome govori javno ukoliko mu mi to ne dozvolimo. Tako da - ako neko voli da se slika i snima u toku seksa - to je njegova stvar. Valjda. Ako ta osoba želi to da objavi, to je takođe njena stvar. Međutim, apsolutno nije u redu da neko objavljuje slike na kojima smo mi, a da nas ne pita, naročito ne ako su tako intimne. Komentar "nemoj tako da se slikaš ako nećeš da se objavi" je u mom malom svetu blago imbecilan. Narušavanje tuđe privatnosti je po meni jedan od najgrubljih mogućih prekršaja, ali novine - pa i kod nas (Kurir, Alo, Press...) to rade svakodnevno. Mnogim poznatim to izgleda ne smeta, jer se ne bune, verovatno po principu da je svaki publicitet dobar publicitet. Nisam siguran kako stvari stoje pravno, ali rekao bih da niko nema pravo da objavljuje fotografije bez pristanka ljudi na njima. No, ismejavati nekoga ko se buni jer si mu narušio privatnost je jadno, i osim što je za tužbu i novčanu kaznu (ponovo po meni), mislim da se prestupnicima treba vratiti istom merom. Barem tako što bi novinara našli, prebili, skinuli golog/golu, bacili neku odvratnu boju po njima, slikali ih, i sutradan objavili slike. Jes' da bi verovatno završili na sudu, al' vredelo bi.
Nego, zaista, gde prestaje privatnost i da li iko zaista ima pravo da nam narušava istu, bili mi poznati ili ne?